Enkhuizen: Regenbogen tuigen op voor de eerste wedstrijden.
Enkhuizen: De Regenbogen maken zich klaar voor de eerste wedstrijden van de dag. Zie in het midden Regenboog 1. Het eerste schip dat van deze klasse werd gebouwd in 1917.
Spectaculaire opening Regenbogen
in Sneek
|
Regenboog 100 maakt een Chinese Gijp.
Sneek; Traditioneel zijn de openingswedstrijden in Sneek het eerste strijdtoneel van het nieuwe seizoen waaraan de Regenboogklasse deelneemt. Voornamelijk zijn het de Friese eigenaren die hier uitkomen. Eigenlijk wel jammer want Friesland is heus niet zo ver weg en met de Regenboog achter je trailer ben je er zo. Je zou toch denken dat Regenboogzeilers na de winterstop weer staan te popelen om te beginnen. Het aantal inschrijvingen van 11 schepen is zeker niet laag maar zou aangevuld moeten zijn met Hollandse schepen. Wat wel opvalt is dat Regenboog 37 van Peter Schuil er niet bij is. Het schip ondergaat momenteel een grote opknap beurt en is nog niet wedstrijd gereed. De eerste dag was met een stevige windkracht 5 ronduit spectaculair te noemen. De hoge hekgolven die het schip voortbrengt als het voordewindse rak gevaren wordt, is best indrukwekkend. Het vereist veel kundigheid van stuurman en bemanning om het schip in bedwang te houden. Het ging dan ook goed mis bij Regenboog 100, "Overd' 100", genaamd. Stuurman Arjen Snoekc met bemanning Carel Jan Zweep en Bote Hettinga werden compleet verrast toen hun schip overging tot de beroemde Chinese Gijp. Gelukkig wisten de mannen de boot daarna snel weer onder controle te krijgen en zonder persoonlijke schade verder te varen. Helaas voor de mannen staat het natuurlijk allemaal op film en laten wij deze ook graag aan u zien. Toch spectaculair om te zien hoe vlak een Regenboog kan liggen, en zich daarna toch nog weet op te richten! Wat ons wel is opgevallen, en dat speekt voor de bemanning, hoe snel ze daarna te werk gingen. Ze maken een gijp, zetten de spinaker weer goed en je ziet het schip vooruitspringen als de spinakerboom in de haak gezet wordt. Ze varen door als of er niets is gebeurd. Heel misschien hebben ze gedacht, net doen alsof er niets is gebeurd. Dus petje af voor de bemanning. Op deze eerste wedstrijd dag werd er door diverse schepen schade gevaren. Gelukkig konden alle schepen blijven deelnemen aan het evenement. Na de eerste 3 wedstrijden was het de Gouden Regenboog 150, met Julko Andringa, Julles Andringa en Paul Rijk, die door twee keer een 1e en een 2e plaats te varen, bovenaan de lijst stond. Willem Potma, Henk Kraan, en Henk Jan Vissia in Regenboog 152 deden het net andersom. Waardoor ze 2e op de ranglijst staan. Regenboog 141 met stuurman Harry Amsterdam, Peter Aukema, Sipko Zwart volgden met 6 punten achterstand op de derde plaats. Zondag stond er minder wind maar was het een mooie zeildag. Er werd nog 1 wedstrijd gevaren en het was Regenboog 152 die 2 plaatsen voor de 150 op een 5e plaats wist te finishen. In de laatste race wist de Regenboog 156 een eerste plek te varen en Arjen Snoekc met bemanning de 2e plaats. Harry Amsterdam wist voor de 3e keer een 3e plek binnen te slepen en de oudste boot van het veld, met een leeftijd van 106 jaar, de Regenboog 12, van Theo de Vries, samen met Ewoud Faber en Jelmer Zittema, pakte een 4e finish. Zo werd de winnaar van de zaterdag toch nog naar een 2e plaats verwezen. De winnaar van de openingswedstrijden op Sneek werd de Regenboog 152, met Stuurman Willem Potma en bemanning Henk Kraan en Henk Jan Vissia. De 2e plaats werd ingenomen door Regenboog 150 met Jilko Andringa aan het stuur, middenman Jilles Andringa, en voordekker Paul Rijk. De 3e plaats werd behaald door de 3 voudig oud Nederlands Kampioen Harry Amsterdam, samen met zijn bemanning Peter Aukema en voordekker Sipko Zwart. Al met al een spetterende opening van het nieuwe wedstrijdseizoen 2023. |
Team Knorr d'or! Wederom Nederlands kampioen in 2022.
Sneek; Met een verschil van 23 punten op de nummer twee in het klassement is het team van Regenboog 149, stuurman Peter, Peet, middenman Matthieu Moerman en Voordekker Ted Duyvestijn Nederlands Kampioen geworden. Het team pakte vanaf de 1e race de leiding en heeft deze niet meer afgestaan. 8 keer Nederlands kampioen is indrukwekkend. Volgens sommige Regenboogzeilers is dit team niet van deze wereld, zo goed zijn ze op dit moment. (Laten we hopen dat dit nou niet tot allerlei wilde theorieën leidt). Met deze 8ste titel laten ze de stuurmannen John Hofland en Mark Neeleman achter zich (beiden 7 nationale titels) en staan nu op een 2e plaats in het totaal klassement van kampioenen. Alvorens ze de 1e plaats willen bereiken zullen ze nog 4 keer Nederlands Kampioen moeten worden. Het is Namelijk de stuurman Jan van Staveren die in de Regenboogklasse 11 keer de nationale titel wist te halen. Een ongeëvenaard aantal die voor het eerst gewonnen werd in 1970. Jan van Staveren won toen samen met middenman F.P. Kranenveld en voordekker B. Dragt de titel. De laatste keer dat ze kampioen werden was in 2005 Zijn team betond toen uit Stuurman J. van Staveren, middenman M. Morsman en voordekker W. Timmers. Jan van Staveren had toen al een behoorlijke leeftijd bereikt. Het team van Regenboog 149 is nog jong en ze zouden in theorie meer titels kunnen halen. Maar daar zullen andere Regenboogzeilers echter wel een stokje voor willen steken. De toekomst zal het leren. Maar voor nu, gefeliciteerd met deze 8ste titel.
Copyright 2021 Wim Haze
Peter Peet! Momenteel een van onze succesvolste zeilers in de Regenboog.
Koning Willem Alexander. Eigenaar Regenboog 56 "Oranje"
Rotterdam: Op 19 april jongstleden behoorden wij tot de genodigden op het koningsconcert in Ahoy. Daar zouden wij een ontmoeting hebben met koning Willem Alexander en koningin Maxima. Deze uitnodiging heeft niets met mijn eigen activiteiten te maken maar alles met het werk van mijn vrouw. Normaal gesproken ga ik nooit mee naar dit soort gelegenheden maar een ontmoeting met het koninklijke paar leek me wel leuk. Dat maak je normaal gesproken nooit mee. Nou, dus wij naar Ahoy, en zowaar ik werd binnengelaten. Heel vreemd! Na een tijdje wachten in een receptieruimte waar allemaal hoge piefen en yuppen stonden te dringen om gezien te worden met de burgermeester en de Koning, "apart volk hoor", werden we door een speciale ruimte geleid om plaats te nemen op de tribune. Iedere genodigde werd apart langs het koninklijk paar geleidt om zich voor te stellen en de handen te schudden. Mijn vrouw vertelde wat haar rol en functie was in de organisatie en ik mocht alleen maar mijn naam zeggen. Nou, dat kun je wel vergeten dacht ik. Het grote moment was daar. Ik liep achter Yvon aan, schudde de hand van onze koning en zei. "U bent eigenaar van Regenboog 56". "Jazeker", zei hij. "Ik ben eigenaar van Regenboog 15". "Oh, leuk u te ontmoeten". Ik wilde nog vragen of ik de kans zou krijgen hem na de show nog een vraag te mogen stellen, maar daar was geen tijd meer voor. Jammer hoor. Snel gaf ik Maxima een hand en liep door. Mijn naam heb ik nooit genoemd. Na de show werd er een receptie gehouden waar de koning en Maxima ook zouden zijn. Ik dacht, ik probeer het nog een keer om mijn vraag te stellen. Mijn vrouw was inmiddels de auto aan het halen en ik bleef nog even in gesprek met de cfo van Ahoy. Daarna ging ik aan een ander tafeltje staan. Het koninklijk paar gingen beiden apart alle tafels af om een praatje te maken. Misschien kon ik dan toch nog even mijn vraag stellen. Nou wederom pech want Alexander was aan de disch waar ik stond al geweest en liep voorbij. Net voordat ik aan een volgende wilde gaan staan belde mijn vrouw dat ze buiten met de auto stond te wachten. Jammer dacht ik nog. Heb ik mijn vraag niet kunnen stellen. Ik dronk mijn rode wijn op en heb de receptie verlaten. Misschien een volgende keer en anders bel ik hem wel eventjes op. Alles bij elkaar genomen was het toch wel leuk om het paar persoonlijk te mogen begroeten. En even, al was het dan ook maar heeeeeeel kort, wat woorden te mogen wisselen met hen. En.......Ohja, koning Willem Alexander en koningin Maxima. Mijn naam is...,Arno Sap
Wonderkind. de Regenboog 16 is te koop gezet.
Cor de Groot zet zijn Regenboog 16 te koop.
De Letty II werd Wonderkind. Onder die naam heeft Cor de Groot vanaf 1967 Regenboog 16 in zijn bezit. Het schip kreeg een nieuwe mahonie huid en werd volledig in de epoxy gezet. Lees verder naast Regenboog foto......
Cor de Groot