De Restauratie

Van oud naar jong

Regenboog 15 in oude staat

Zoals ze was
Zoals ze was

Sloopwerkzaamheden

Zoals ze was
Zoals ze was
Die kiel zaag je er zo af!!!  Tuurlijk joh?! Geen probleem G.v.......!!
Nadat eindelijk de kiel er onderuit is gezaagd, kon de eerste meting door Herman van Eijk plaatsvinden. Daarna was het kaal schrappen van de boot ook harstikke leuk om te doen! Tussendoor nog naar de zandstraler om daar een paar maanden te liggen wachten tot het schip eindelijk aan de beurd was. Eenmaal terug op de zaak hebben we de boot opgetakeld om daaronder een entresol vloer te bouwen en het schip om te draaien. Uiteindelijk gingen we weer vrolijk verder met het eruit slopen van de spanten, wrangen, wandcontactdozen en en ook een groot deel van de kielbalk. Die hebben we tot onder het mastenspoor moeten vervangen. Tenslotte hebben we nog de huidgangen van het schip opengezaagd voordat we konden beginnen met het restaureren van de regenboog.
Zoals ze was
Zoals ze was
De mal is gemaakt en onder leiding van jachtbouwer Herman van Eijk is de boot hierop gezet. Vanaf nu kunnen we kijken wat we nog van de oude kielbalk kunnen gebruiken. Eerst hebben we delen van de kielbalk weggefreesd om te kijken tot hoever het hout slecht was. Uiteindelijk bleek het meeste hout niet meer bruikbaar en hebben we de kielbalk vervangen tot aan het masten spoor. Hieronder zie je nog wat foto's waar we det laatste spanten en wrangen e.d. uit de boot halen wat aan vervanging toe is. Daarna kunnen we beginnen met het plaatsen van de nieuwe kielbalk. Na de kielbalk komt een van de moeilijkste werken aan de boot. Het plaatsen van alle mallen in de boot. Dit moet op de millimeter naukeurig en recht staan. Hier ben ik echt heel lang mee bezig geweest voordat ik hierover tevreden was. Ik heb het goed gedaan want uiteindelijk blijkt de boot binnen de millimeter recht uitgelijnd.
Zoals ze was
Zoals ze was

We beginnen met de kielbalk

Mallen plaatsen en huidgangen dichtmaken

Zoals ze was
De mallen zijn geplaatst. Daarna heb ik de huidgangen met draadeinden naar de mal getrokken om het schip in de juiste vorm te krijgen. Ik heb de oude huidgangen van het schip, wat gemaakt is van grenenhout, zoveel mogelijk gebruikt. De zanddelen, de dekgangen en het kontje van het schip zijn vervangen. Daarnaast nog wat huiddelen opgelengd. Alle gangen zijn opengezaagd en er zijn kleine latjes tussen gelijmd. De oude wrangen zijn allemaal vervangen door nieuw eiken. Nadat het schip was omgedraaid en het laatste zanddeel was geplaatst heb ik het hele schip een paar keer in de injecteer moeten zetten.
Zoals ze was

Het binnenschip

Zoals ze was
Zoals ze was

Spanten aanbrengen

Zoals ze was
Zoals ze was
Zoals ze was

Verhuizen, meten en gelijk door

Zoals ze was
Zoals ze was
Na de verhuizing is Herman van Eijk de boot wederom komen meten. Dit is volgens het klasse voorgeschreven. Tussendoor meten doen wordt gedaan, om ervoor te zorgen dat het schip voldoet aan alle maten die zijn aangegeven op de bouwtekeningen van de regenboog. Daarnaast wil je niet, dat wanneer het schip door de officiele bondsmeter wordt gemeten, het schip wordt afgekeurd waardoor er geen meetbrief wordt afgegeven en je niet aan officiéle wedstrijden kunt meedoen. 
Zoals ze was

Het dek aanbrengen

Zoals ze was
Zoals ze was
Zoals ze was

Afbouw bij herman van Eijk

Zoals ze was
Zoals ze was

Teak dek

Zoals ze was
Zoals ze was
Zoals ze was
Zoals ze was

De laatste lootjes

Zoals ze was

Wordt vervolg