Deze foto's laten zien hoe het schip eruit zag voor dat het wordt gerestaureerd.
De boot zat vol met epoxy lijm en je ziet onder deks 90 jaar regenboog.

Toch heeft het schip de tand des tijd redelijk goed doorstaan.

Jammer dat het er allemaal uit moet.
Een laatste blik op de oude situatie
Heen en weer naar de zandstraler.
De eerste metingen door Herman van Eijk.  Ooohhhh, Shit !
Het kaalhalen van de romp. Dat moet je niet willen !!! Wat een klo.............werk is dat !!!!!!!
Zo en nu gaan we slopen
Mijn Restauratie
Oh, die kiel zaag je er zo onderuit !!
Tuurlijk Joh?! Geen probleem hoor !!.
Eerst de boot omhoog, Entresol aanbouwen en dan weer verder met kaalhalen.
Zo, die is Kaal. Doe ik nooit meer!!
Spiegel open gezaagd
Boot omgedraaid
Herman van Eijk bepaald hoe de boot op de mal komt te staan.
Ja, hoor, hij is eindelijk tevreden !!!
Herman kijkt !!!
Hij kijkt nog eens, en ???
Mal maken en de boot erop zetten.
Heb ik niet zelf verzonnen, hoor.
De romp is gemaakt van Grenenhout
Spanten er nog uithalen !
Jachtbouwer
Eerst oude kielbalk frezen dan nieuw deel erop plakken. Of toch.......maar.....
Toch maar een nieuwe kielbalk erin gemaakt !
Oeps !! Te kort ???!!!!
Midden stuk kielbalk gemaakt en klaar om erin gelijmd te worden.
Zie je die draadeinden allemaal zitten?
Hiermee draai ik de gangen naar de mal toe zodat het schip de juiste vorm krijgt.
Het lijkt wel een vliegtuig in aanbouw. Dan zie je ook al die popnagels eruit ste-ken. Alleen dit schip wordt sneller !!!!!!
Ja, maar, ik werd even afgeleid door mijn vriendinnetje hoor !!!!
Het dek is eraf. De stopcontacten eruit gehaald.
He, he, de huid is dicht op twee gangen na.
De huidgangen vervangen is wel een behoorlijk werk hoor. Vooral als het om grote lengtes gaat. Gelukkig waren er maar twee van 6 meter. Wel de moeilijkste maar ook die zitten erin.
De vorm van het schip is nu zoals het volgens het lijnen- plan moet zijn.
Een boot vol mallen
Mag ik u even voorstellen.  "Mijn Schuur BABES" !!!!!!
Alleen wel een nieuw kontje moeten maken,
© Copyright 2012 Regenboog 15 Webmaster: Arno Sap
Binnenkant geschuurd, in de epoxy gezet en klaar voor het aanbrengen van de spanten. Hermannnn!!!!!!!!!
Fa. Van Eijk buigen de spanten in de vorm.
Na het schuren, bedankt Babes!! Heb ik de spanten in de boot gelijmd. Nu is hij klaar voor de dekwegers en dekspanten.
Best leuk als je ziet dat de boot weer wat ruggengraad krijgt.
De boot wordt omgedraaid om de laatste twee zanddelen er in te maken.
De romp is dicht !!
Dit is het laatste deel dat er in moet.
Homepage
Meten is weten! Voordat we met het dek beginnen eerst het meetframe er omheen.
Dekhoogte is bepaald. Plamuurpunten zijn aangegeven op de huid.
Spiegelstuk. Balkwegers. Dekbalken en klossen. Inspectie luiken en dekplaten kunnen worden aangebracht.
© Copyright 2012 Regenboog 15 Webmaster: Arno Sap
Zo nu schiet het echt op !!!

Dekhoogt op maat gemaakt. Het spiegelstuk aangebracht. De dek balken voordek zijn netjes pas gemaakt. Nu nog het acterdek en de gangboarden.
Zodra de dekplaten erop zitten kan het schip naar jachtbouwer
Herman van Eijk om de huid te laten plamuren. Daarna komt het teak dek erop.
Eerst de dekplaten pasklaar gemaakt.

Daarna Legborden gemaakt voor onder het gangbord.

Dekplaten (onderdek) vastlijmen. Hierover komt een teakhout dek.
De vaart zit er weer in!

Na een periode van stilstand wegens ziekte  gaat het onderdek erop!
Geen rare constructies onder het dek! Gewoon de bolder op zijn plaats maar dan alleen onderdeks.

Met de waterschotten erin voldoet het schip aan de eisen.
Mooi

he!
Nog
even
en
dan!!!
Terug naar
รจ
Homepage
Binnen is het schip zover klaar. Nu eerst de romp laten plamuren en daarna teak dek erop maken. Voor mij rest nu alleen nog maar.... eventjes stilletjes wegdromen. Dromen dat het schip klaar is en wij al die Regenbogen achter ons zien varen. Ach, het zijn maar dromen, maar toch......